Goran Djurovic

Goran Djurovic
12.07.201308.09.2013

 

Inlichtingen

Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster
Vrouwebroersstraat 6 – 9000 Gent
tel. +32 (0)9 269 29 10
www.caermersklooster.be
caermersklooster@oost-vlaanderen.be

Goran Djurovic - Prime Time

De Servische schilder Goran Djurovic werd geboren in 1952 in Belgrado. Hij studeerde schilderkunst aan de academie van Dresden in het voormalige communistische Oost-Duitsland. Sinds 1980 woont hij in Berlijn. Djurovic geloofde niet in een opleiding bij een meester. Wel was hij sinds zijn jeugd gefascineerd door het oeuvre van Dostojevski. Wanneer hij diens romans leest, heeft hij dikwijls een déjà vu, net zoals wij het werk van Djurovic als 'bekend' ervaren. Continu was hij geprikkeld door de vraag 'waar alles vandaan komt'. Zo wou hij meer weten over de ideeën van een schilder en was hij geboeid door de technische middelen waarover die kan beschikken. Voor die zoektocht nam hij zijn tijd, ruim twintig jaar in zijn atelier in Berlijn.

Aan tentoonstellen dacht hij bijna nooit, tot hij vijf jaar geleden werd ontdekt door Galerie Zuid uit Antwerpen. Zij bracht Djurovic naar de Scheldestad. Kort daarop, in 2009, waren zijn gitzwarte schilderijen te zien in het Dr. Guislain Museum in Gent en in 2012 was er een tentoonstelling in het Maison de la Culture de la Province de Namur. Naar aanleiding van die exposities verschenen talrijke paginagrote recensies in De Morgen, De Standaard, La Libre Belgique en Le Soir. Bij de gerenommeerde Duitse kunstboekenuitgeverij Hatje Cantz verscheen toen een ruim en voortreffelijk overzicht van de voorbije drie à vier jaar. Sindsdien is Goran Djurovic een grote naam bij kunstcritici en verzamelaars. De lange stille weg in zijn atelier brengt hem vandaag een artistieke rijkdom. Door zijn zelfstudie heeft hij zijn intuïtie aangewakkerd en het is die intuïtie, namelijk het aanvoelen zonder dat er een redelijke verklaring moet zijn, die zijn werken losmaakt van tijd en ruimte.

Djurovic zet met zijn formaten en olieverf op paneel een oude schildertraditie voort. Ook zijn techniek doet vaak denken aan die van oude meesters als Vermeer en Rembrandt. Maar de beelden van Djurovic zijn wel degelijk van nu. De wereld die hij oproept, is vervuld van leegheid en raadsels. Het motief van groepen mensen komt vaak terug: mensen die staren naar een leeg filmscherm, mensen die met de rug naar elkaar toegekeerd zitten te chatten, rijen toeschouwers die in een theater zitten te staren naar … wat? Zijn leefwereld is er een die tragikomisch en melancholisch kleurt. Daarbij is de schilder creator én manipulator; hij is de baas, hij is god. De mens die hij schildert, is niet vrij: hij domineert of hij wordt gedomineerd, hij is oprecht of hij is vals, hij is goed of hij is slecht, en tot slot is er dikwijls de genietende voyeur.

Op de tentoonstelling Prime Time weet de bezoeker zich creatief en artistiek aangesproken. De schilder die dat teweegbrengt, mag zich een groot kunstenaar noemen.

Naar aanleiding van deze tentoonstelling in het Caermersklooster verschijnt een gelijknamige catalogus (34,90 euro), uitgegeven door Ludion.

 

De Schat van Vlieg
De Schat van Vlieg zit dit jaar ook verborgen in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster in Gent. Zoek de schat in de wereld van de Servische schilder Goran Djurovic en bedenk meteen ook wat deze kunstenaar met zijn werk probeert te vertellen. Licht en donker. Gekheid of werkelijkheid? Grappig of juist triest?

Wie weet word jij een grote kunstkenner en win je de Schat van Vlieg!